środa, 25 kwietnia 2007

12 reguł fotografii

Już pisałem, że powróciłem do Fotografii, w związku z tym wpadają w moje ręce różne dziwne rzeczy. Ostatnio znalazłem w moich archiwum taki ni to poradnik, ni to wskazówki. Niestety nie znam źródła, ale kopiuje w całości. Od razu przepraszam za technobełkot, ale czasem trudno jest go uniknąć. Jeśli chcecie, żebym napisał jasny prosty i czytelny poradnik jak robić zdjęcia to piszcie w komentarzach, wtedy coś takiego przygotuje razem z materiałem zdjęciowym...

A oto poradnik:

1. Słoneczna 16 – zasada podstawowej ekspozycji dla przeciętnego kadru przy jasnym słonecznym świetle. Przy standardowych ustawieniach czułości – ekwiwalent ISO 100 i czas migawki 1/100 sekundy optymalna przesłona to f/16. Dla pochmurnego, jasnego dnia optymalna przesłona to f/11, natomiast dla plaży czy innych wybitnie jasnych scen optymalna jest przesłona f/22

2.Księżycowa 11, 8 i 5.6 – Przy takich samych ustawieniach i zdjęć przy świetle księżyca optymalne przesłony to f/11 dla księżyca w pełni, f/8 dla kwadr i f/5.6 dla ¼ księżyca.

3. Ruszone zdjęcia – Zasada jest prosta. Nie używaj czasów dłuższych niż odwrotność długości ogniskowej, czyli jeśli masz obiektyw o ogniskowej 50mm to najdłuższy czas, z którym łatwo utrzymać stabilnie aparat to 1/50 sekundy. Dla dłuższego czasu lepiej użyć statywu, a jeśli nie mamy to krótszy czas i lampa błyskowa są dobrym rozwiązaniem.

4. Szara Kartka - Optymalny pomiar światła zapewnia szara kartka 18% szarości. Pomiar światła na niej powinien zapewnić odpowiednie ustawienia dla całej ekspozycji. Jeśli nie masz pod ręką takiej Karty to jest sposób – należy dokonać pomiar światła na własnej dłoni – otwieramy dłoń i robimy na niej pomiar a następnie zmniejszamy przesłonę, o 1, czyli na przykład z f/8 na f/5.6.

5. Zasada głębi ostrości – jeśli ostrzymy na jakimś obiekcie to głębia rozciąga się 1/3 przed obiekt, a 2/3 za obiektem. Żeby osiągnąć optymalną głębie warto ostrzyć nieco przed obiektem, wtedy głębia jest optymalna. Ta zasada działa dla wszystkich ustawień, ale należy pamiętać że im większa wartość przesłony tym większa głębia. W skrajnych przypadkach, przy przesłonie np. f/29, można uzyskać głębie od bardzo bliska do nieskończoności.

6. Duże wydruki cyfrowe – Żeby policzyć sobie jaki można uzyskać maksymalny druk z naszego zdjęcia należy podzielić wysokość i długość przez 200 i otrzymamy wartość w calach (2,44 cm). Dla wydruków o większej jakości dzielimy przez 250 albo nawet 300.

7. Podstawowa zasada ekspozycji brzmi „skup się na światłach, a cienie same się znajdą”. Ta zasada jest prawdziwa dla slajdów i cyfraków, ale jeżeli robisz na kolorowym negatywie to lepiej delikatnie prześwietlić tak o około jedną przesłonę.

8. Zasada uzupełniania lampą błyskową – Jeśli nie mamy automatycznego uzupełniania flashem to wtedy ustawiamy ekspozycje a dla lampy wybieramy przesłonę dla 2x czulszego filmu.

9. Zasięg Lampy Błyskowej – Jeśli chcesz zwiększyć zasięg lampy błyskowej przy użyciu czułości filmu to każde podwojenie zasięgu to czterokrotnie większa czułość – czyli jeśli lampa jest dobra przy ISO 100 na 7 metrach to żeby oświetlić 14 metrów czułość należy zwiększyć do 400 ISO

10 Zasada wielokrotności megapikseli. – Jeśli chcesz podwoić rozdzielczość zdjęć to wtedy potrzebujesz cztery razy więcej megapikseli – długość razy szerokość.

11. Zasada zamrażania ruchu – Żeby zrobić zdjęcie jakiegoś obiektu w ruchu należy użyć krótkiego czasu naświetlania. Jeśli obiekt się zbliża to czas może być dłuższy, dla obiektów poruszających się od fotografa czas powinien być nieco krótszy. Najkrótszy czas jest przeznaczony dla obiektów poruszających się prostopadle do obiektywu. Czyli przykładowe czasy dla biegnącego człowieka – 1/125s dla biegnącego w naszym kierunku. 1/250 dla uciekającego od nas, 1/500 dla przebiegającego przed nami.

12. Zasada zachodzącego słońca – Najlepiej jest dokonać punktowego pomiaru światła dokładnie nad słońcem, ale bez uwzględniania tarczy słonecznej. Żeby uzyskać efekt, jakby to było robione godzinę później to należy zwiększyć przysłonę o 1 pozycję albo zmniejszyć kompensacje ekspozycji o 1 eV.



To by było na tyle, miłego fotografowania ;-)